Moeite met sociale vaardigheden en communicatieve problemen zijn overeenkomstige kenmerken waar mensen met autisme in zowel scholings- als werksituaties tegenaan lopen. Het ‘nieuwe leren’ op scholen vraagt een aantal vaardigheden die voor leerlingen met een autismespectrumstoornis (ASS) juist lastig zijn. Mensen met ASS hebben vaak een disharmonisch cognitieve capaciteitenprofiel, wat maakt dat ze of zeer sterk zijn in verbale vaardigheden en zwak in de non-verbale vaardigheden of omgekeerd. Dit kan in een leer- en werkomgeving zowel valkuilen opleveren als kansen bieden. Om mensen met ASS een zo goed mogelijk toekomstperspectief te bieden zijn bekendheid met de kenmerken en de juiste begeleiding van groot belang. Hiervoor is de Kiramethode ontwikkeld. Deze methode bestaat uit vier fasen waarbij toegewerkt wordt naar een goede en langer durende werkrelatie.
Auteurs | Richters, J.J. |
---|---|
Thema | Hoofdartikel |
Accreditatie | 1 accreditatiepunt |
Publicatie | 13 januari 2014 |
Editie | Quintesse - Jaargang 2 - editie 4 - nummer 4 | Autisme |
Na het lezen van dit artikel: