Dit artikel gaat over omgaan met coping voor professionals. Cliënten, ook diegene die bij de bedrijfsarts en verzekeringsarts komen, moeten omgaan met veranderde omstandigheden: coping. Professionals begeleiden cliënten hierbij, en dat is vaak niet eenvoudig. De vraag is hoe de zorgverlener er professioneel mee omgaat. Die is immers niet alleen professional maar ook mens, en kan dus geraakt worden door wat er gebeurt. Dat is niet onprofessioneel; de professionaliteit zit hem in de manier waarop iemand met die geraaktheid omgaat. Dit artikel presenteert een model dat professionals helpt om professioneel om te gaan met de coping van cliënten. Het model maakt het mogelijk om zowel de coping van cliënten als de eigen coping in kaart te brengen en van daaruit na te denken over manieren van reageren. Het is een praktisch hulpmiddel voor professionals die dagelijks voor de taak staan om te copen met coping.
Auteurs | Eeden, C.J.M.A. |
---|---|
Thema | In de praktijk |
Accreditatie | 1 accreditatiepunt |
Publicatie | 1 februari 2024 |
Editie | Quintesse - Jaargang 13 - editie 1 - Nummer 1 | Stralingsgeneeskunde |
Na het bestuderen van dit artikel: