Werknemer vaak aan lot overgelaten op zakenreis

24 maart 2015 | Bron: Google

Dat blijkt uit onderzoek van VCK Travel, qua grootte de derde zakenreisorganisatie van ons land. Bij een ongeluk of ziekte kunnen werkgevers voor alle kosten opdraaien als ze hun personeel niet goed hebben geïnformeerd over mogelijke risico's. Werknemers voelen zich bij calamiteiten vaak aan hun lot overgelaten.

Verplicht
Eric van Denderen, Manager Corporate Accounts & Events van VCK Travel, benadrukt dat werkgevers bij wet verplicht zijn om zorg te dragen voor het welzijn en de veiligheid van reizende werknemers.

„Zij moeten hun personeel informeren over de veiligheidssituatie in het gebied, maar ook over de culturele verschillen en eventuele hulpadressen bij calamiteiten. Verder is het belangrijk dat er tijdens de reis voldoende contactmomenten met de werknemer zijn."

Noodzaak
De noodzaak van een reisprotocol voor werknemers is de laatste jaren sterk toegenomen, vervolgt Van Denderen.

„De aanslag in Tunis, de uitbraak van ebola en de opkomst van IS zijn recente voorbeelden van de wereldwijd steeds groter wordende onveiligheid."

Windesheim
De groep werkgevers die voldoende aandacht besteedt aan de veiligheid van het personeel groeit wel gestaag. Zo besloot Hogeschool Windesheim vorig jaar oktober de veiligheid van studenten en personeel bij reizen kritisch onder de loep te nemen.

Directe aanleiding was de uitbraak van het zogenoemde Marburgvirus, dat sterk lijkt op ebola, in Oeganda.

Risicolijst
„Als studenten naar een land willen dat bij ons op de risicolijst staat, wordt altijd een dagdeel over veiligheid en cultuur gesproken", vertelt Peter Lindhoud, adviseur internationalisering/ontwikkelingsprojecten bij Hogeschool Windesheim.

„Verder moet iedereen zich registreren voor een reis en geeft de school een nummer dat in nood 24 uur per dag kan worden gebeld. Bij calamiteiten is er nauw contact."

Lees verder

 

Lees verder op: Google