ADHD-begeleiding: het belang van de tweede helft

Door op 09-09-2015

Bij ADHD-problematiek in werkgerelateerde context schiet praktische loopbaangerichte begeleiding tekort. Doorzien moet worden dat de problemen verder gaan dan een gebrek aan praktische vaardigheden zoals op tijd komen en plannen en zaken afmaken. De cliënt zal hulp geboden moeten worden om zijn copingmechanismen die in de loop der jaren zijn opgebouwd te vervangen door functioneler gedrag. Als de cliënt zich bewust wordt van de aspecten die over- en onderprikkeling veroorzaken en hij tools krijgt om dit beter te reguleren, zal beter functioneren in werkcontext mogelijk worden.

Log nu in om het volledige artikel te bekijken of om te reageren.

Abonneren

Informatie over dit artikel

Auteurs Wildervanck, C.
Thema Hoofdartikel
Publicatie 9 september 2015
Editie Quintesse - Jaargang 4 - editie 3 - nummer 3 | ADHD

Leerdoelen

Na het lezen van dit artikel:

  • weet u dat er naast overprikkeling ook de problematiek van onderprikkeling bestaat;
  • begrijpt u waarom ‘rust, structuur en regelmaat’ lang niet altijd succesvol zijn bij ADHD;
  • kunt u cliënten leren zelf overprikkeling en onderprikkeling te bestrijden.