Copen met coping

Professioneel omgaan met coping van cliënten

Door op 01-02-2024
  • 00Inleiding
  • 01Casuïstiek en uitwerking
  • 02 
  • 03Wat is coping?
  • 04Coping herkennen
  • 05Copen met coping
  • 06Tot slot
  • 07Reacties (0)

Samenvatting

Dit artikel gaat over omgaan met coping voor professionals. Cliënten, ook diegene die bij de bedrijfsarts en verzekeringsarts komen, moeten omgaan met veranderde omstandigheden: coping. Professionals begeleiden cliënten hierbij, en dat is vaak niet eenvoudig. De vraag is hoe de zorgverlener er professioneel mee omgaat. Die is immers niet alleen professional maar ook mens, en kan dus geraakt worden door wat er gebeurt. Dat is niet onprofessioneel; de professionaliteit zit hem in de manier waarop iemand met die geraaktheid omgaat. Dit artikel presenteert een model dat professionals helpt om professioneel om te gaan met de coping van cliënten. Het model maakt het mogelijk om zowel de coping van cliënten als de eigen coping in kaart te brengen en van daaruit na te denken over manieren van reageren. Het is een praktisch hulpmiddel voor professionals die dagelijks voor de taak staan om te copen met coping.

Log nu in om het volledige artikel te bekijken of om te reageren.

Abonneren

Informatie over dit artikel

Auteurs Eeden, C.J.M.A.
Thema In de praktijk
Accreditatie 1 accreditatiepunt
Publicatie 1 februari 2024
Editie Quintesse - Jaargang 13 - editie 1 - Nummer 1 | Stralingsgeneeskunde

Leerdoelen

Na het bestuderen van dit artikel:

  • weet u wat coping is;
  • begrijpt u de functie van coping voor cliënten en voor uzelf;
  • weet u waaraan u coping van cliënten kunt herkennen;
  • kunt u met behulp van het reflectiemodel de coping van cliënten en van uzelf in kaart brengen;
  • weet u wat te doen om in lastige situaties bij coping aan te sluiten.