De bedrijfsarts als adviseur

Motiverende gespreksvoering in de praktijk

Door op 26-06-2018
  • 00Inleiding
  • 01Fasen in gedragsverandering
  • 02 
  • 03Drie kernpunten
  • 04Vier elementen
  • 05Reacties (0)

Samenvatting

In dit artikel richten we ons op de principes van motiverende gespreksvoering om een gewenste gedragsverandering van de patiënt te ondersteunen, waarbij de hulpverlener aansluit bij de fase van gedragsverandering waarin de patiënt zich bevindt. We bieden kennis over de gedragsveranderingsfasen, de uitgangspunten van motiverende gespreksvoering, de basisgedragshouding van de hulpverlener zoals Rosengren die aanraadt en over gesprekstechnieken die deze houding ondersteunen. Een specifiek beginsel dat verandering in de weg kan staan is ambivalentie en dit wordt uitgebreid besproken. We geven tips hoe dit met specifieke gespreksvaardigheden kan worden weggenomen.

Dit programma is niet meer geaccrediteerd en kan daarom niet meer worden aangeschaft

Log nu in om het volledige artikel te bekijken of om te reageren.

Abonneren

Informatie over dit artikel

Auteurs Laan, J.D. van der
Graaf, J.H. de
Thema Advies
Accreditatie 1 accreditatiepunt
Publicatie 26 juni 2018
Editie Quintesse - Jaargang 7 - editie 2 - nummer 2 | PTSS

Leerdoelen

Na het lezen van dit artikel:

  • kent u de fasen van gedragsverandering waarin de patiënt zich kan bevinden;
  • weet u welke redenen patiënten kunnen hebben om niet van gedrag te veranderen;
  • kunt u ambivalentie herkennen en bespreekbaar maken;
  • kent u technieken om de patiënt te motiveren van gedrag te veranderen.