In dit artikel richten we ons op de principes van motiverende gespreksvoering om een gewenste gedragsverandering van de patiënt te ondersteunen, waarbij de hulpverlener aansluit bij de fase van gedragsverandering waarin de patiënt zich bevindt. We bieden kennis over de gedragsveranderingsfasen, de uitgangspunten van motiverende gespreksvoering, de basisgedragshouding van de hulpverlener zoals Rosengren die aanraadt en over gesprekstechnieken die deze houding ondersteunen. Een specifiek beginsel dat verandering in de weg kan staan is ambivalentie en dit wordt uitgebreid besproken. We geven tips hoe dit met specifieke gespreksvaardigheden kan worden weggenomen.
Auteurs |
Laan, J.D. van der
Graaf, J.H. de |
---|---|
Thema | Advies |
Accreditatie | 1 accreditatiepunt |
Publicatie | 26 juni 2018 |
Editie | Quintesse - Jaargang 7 - editie 2 - nummer 2 | PTSS |
Na het lezen van dit artikel: