In dit artikel wordt een zestal psychologische beïnvloedingsmechanismen beschreven, die bij mensen onbewust tot voorspelbaar gedrag kunnen leiden. Deze principes zijn door de bekende Amerikaanse psycholoog Robert Cialdini bijeengebracht in een goed leesbaar boek Influence, dat in de Nederlandse vertaling de titel Invloed heeft. Door deze mechanismen, bekend vanuit de marketing, ook toe te passen als bedrijfs- en verzekeringsarts is het mogelijk de werknemer positief te beïnvloeden in gezondheidbevorderend of gewenst gedrag. Deze principes worden in dit artikel uitgelegd en ze worden zoveel mogelijk op de praktijk van de lezer toegepast, met voorbeelden uit de psychologie. Tot slot volgt een advies hoe men zich deze principes zorgvuldig en ethisch verantwoord eigen kan maken.
Auteurs |
Graaf, J.H. de
Laan, J.D. van der |
---|---|
Thema | Advies |
Accreditatie | 1 accreditatiepunt |
Publicatie | 12 december 2017 |
Editie | Quintesse - Jaargang 6 - editie 4 - nummer 4 | Niet-aangeboren hersenletsel (NAH) |
Na het lezen van dit artikel: