Arbeid staat stevig onder druk. Zo stijgt het ziekteverzuim onder werknemers (5% in het 3e kwartaal van 2022), is er een sterke toename van de (ervaren) psychosociale arbeidsbelasting en veranderen veel werkenden steeds sneller van werkgever. Ontwikkelingen als de sterke groei van het aantal thuiswerkenden, de krapte op de arbeidsmarkt en de vergrijzing in veel beroepssectoren dragen hieraan bij. Des te belangrijker wordt het gesprek met medewerkers over hun arbeid. Hoe ervaren zij hun werk? Wat maakt het werk van betekenis en zinvol? Hoe beoordelen zij de kwaliteit van arbeid? In de praktijk van alledag blijkt dit gesprek nog niet zo eenvoudig en ontbreekt vaak een gedeeld en samenhangend perspectief op arbeid, waardoor partijen elkaar niet goed begrijpen. Dit artikel beschrijft een in de praktijk ontstaan werk- en denkmodel om het gesprek over de ervaren kwaliteit van arbeid met medewerkers op een positieve manier te stimuleren en ondersteunen.
Auteurs | Keizer, K.K. |
---|---|
Thema | In de praktijk |
Accreditatie | 1 accreditatiepunt |
Publicatie | 1 juni 2023 |
Editie | Quintesse - Jaargang 12 - editie 2 - Nummer 2 | Dood en werk |
Na het bestuderen van dit artikel: