Hoe zorg ik voor een optimale acceptatie en opvolging van mijn advies?

Communicatie volgens de Roos van Leary

Door op 25-03-2014
  • 00Inleiding
  • 01Rol van communicatie bij de functie van de bedrijfsarts
  • 02Roos van Leary als gespreksmodel
  • 03Bewust gebruikmaken van psychologische processen
  • 04Conclusie
  • 05Reacties (0)

Samenvatting

Voor een bedrijfsarts is het in zijn rol als adviseur belangrijk inzicht te hebben in de factoren die bepalen dat er naar zijn advies wordt geluisterd, wat het advies waardevol maakt en wanneer het wordt opgevolgd. De Roos van Leary, een gespreksmodel, leert dat de relatie en de communicatie met de gesprekspartner gunstig zijn te beïnvloeden door tijdens het gesprek bewust te leiden en te volgen. Daarnaast zijn er psychologische processen die ten grondslag liggen aan het geven van een overtuigend advies. Voor de daadwerkelijke opvolging van een advies is het belangrijk dat u commitment vraagt en krijgt van de gesprekspartner.

Log nu in om het volledige artikel te bekijken of om te reageren.

Abonneren

Informatie over dit artikel

Auteurs Laan, J.D. van der
Graaf, J.H. de
Thema Advisering
Accreditatie 1 accreditatiepunt
Publicatie 25 maart 2014
Editie Quintesse - Jaargang 3 - editie 1 - nummer 1 | Kanker en werk

Leerdoelen

Na het lezen van dit artikel:

  • kunt u uw gesprekspartner bewust beïnvloeden;
  • kunt u aansluiten bij de beleving en wensen van uw gesprekspartner;
  • weet u hoe u een gesprek bewust moet leiden en volgen;
  • kunt u een advies bewust formuleren in de taal van de ontvanger.